Om digitale apostler og vennlige apper

(Leserbrev sendt til Dag og tid, februar 2017)
Om digitale apostler og vennlige apper
 
Jan Inge Sørbø skrev 10. februar om helseapper, big data og personvern. Kommentaren var både klok, fornøyelig og skummel, helt fram til nest siste avsnitt. Der ble den underlig. Sørbø avsluttet nemlig med et stikk til «IT Norge og andre apostlar som har fortalt oss at det farlegaste i verda er å bli liggjande etter i det digitale.» Jeg måtte gå tilbake og lese kommentaren på nytt. Hadde ikke Sørbø nettopp lagt inn gode argument for å henge med på den digitale utviklingen?
Nå vet jeg ikke riktig hvilke fortellinger fra IT Norge og de andre «apostlene» Sørbø sikter til, men jeg har ikke registrert noen massiv hyllest i offentligheten, verken til Samsungs eller andres helseapper. Tvert imot syns jeg big data og personvern blir mye diskutert. For eksempel arrangerte Medietilsynet nylig «Safer Internet Day». De og andre aktører driver et omfattende arbeid med å øke folks bevissthet om farer og dillemmaer på nett. Selv bransjeorganisasjonen IKT-Norge (som jeg antar er apostelen Sørbø navngir), har i følge deres egen aktivitetskalender en rekke åpne arrangementer bare den kommende måneden, om blant annet digital læring, nettbanker og e-helse.
De som ligger etter i «det digitale», er de som ikke vier noen oppmerksomhet til disse viktige debattene. Enda verre stilt er de hvis de likevel har en smarttelefon, og er i stadig dialog med sine vennlige apper. De som ligger langt framme i «det digitale» kjennetegnes ikke ved at de tankeløst deler ut sensitive opplysninger til telefonens helseapp. De kjennetegnes ved at de forstår både fordelene og farene ved digitale tjenester, og tar informerte og kloke valg på grunnlag av det.
I siste avsnitt av kronikken viser Sørbø «best practice» ved at han slår appen av før han «går min glade kveldstur, med berre sola og månen som vitne.» Problemet, Sørbø, er at de som ligger etter i det digitale, går tur uten å levne appen en tanke, enten den er slått av eller på.
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s