NKUL med Howard Rheingold

NKUL er over for i år, og digitallærerbloggerne har startet oppsummeringsarbeidet. Det er alltid spennende å lese om hva andre deltakere har hørt, diskutert og tenkt under disse tre spennende dagene. I år er jeg ekstra interessert i hva andre har sett og hørt, da jeg knapt har fått med meg noen foredrag i det hele tatt, utover de jeg holdt eller bidro i selv. Sammen med kollega Inger Langseth brukte jeg nemlig det meste av tiden på å være vertskap for Howard Rheingold. Og det ble naturligvis noen fantastiske dager, som jeg gjerne deler litt fra.

Krokan og Rheingold og I foran Trondheims vakreste bygning.

nettsida si skriver Howard om seg selv at han “plugged my computer into my telephone in 1983 and got sucked into the net”. Det er ikke helt sant. Eller, at han ble sugd inn i nettet betyr i hvert fall ikke at han ikke har noe liv utenfor. For selv om Howard omgås og tenker med hundrevis av mennesker over hele verden på nett, er han også en uvanlig allsidig og, bokstavelig talt, jordnær mann afk.

Allerede før han koblet seg til nettet tidlig på 80-tallet, hadde Howard skrevet flere bøker om tenkning og kreativitet, og da nettet kom, representerte det for ham nye muligheter for å tenke sammen med andre. Jeg har alltid assosiert hans begrep “mind amplifiers” med dagens Web 2.0-tjenester for samarbeid. Men nå har jeg lært at han brukte det allerede for over 30 år siden, og i dag advarer han mot å gi rent kommersielle krefter definisjonsmakt over hva internett skal være. Vi kan ikke vite hvor den tankeforsterkende teknologien er på vei før vi vet hvor den kom fra. Og Howard, som vet mye om hvor den kom fra, er bekymret over hvordan mange tenkere i dag, ikke minst lærere i skolen, overlater til rent kommersielle krefter å definere veien videre.

Den digitale revolusjonen beskriver han snarere som et vellykket samtenkningsprosjekt enn som et verk av ensomme genier. Dermed plasserer han seg i en humanistisk tradisjon med tenkning og deling av ideer og forståelse som grunnverdier, og de digitale tjenestene som våre hittil kraftigste “tankeforsterkere”, som både egner seg til å spre ideer og å tenke videre sammen.

IMG_0466

De digitale misjonærene lever et hemmelig analogt dobbeltliv. Tusenkunstner Howard hadde laget en vakker kulepenn i tre til sin gamle venn Arne, som antakelig også vil skrive med den… på papir.

IMG_0447cropped

Howard har malt skoene sine selv.

Samtalene vi har hatt under hans besøk handlet slett ikke bare om digital kompetanse eller internett. Rheingold er opptatt av naturen. Han liker å gå lange turer, og er hobbygartner i egen hage. Jeg fikk vist ham chiliplantene mine, og fikk ros og noen gode råd om stell av dem. Og da Jose Ferreira holdt sitt foredrag, ville Howard heller gå en lang tur bymarka. Han er også interessert i både malerkunst og ulike former for håndtverk. Dressjakkene og skjortene hans viser hvor glad han er i farger, og da jeg skrøt av skoene hans, fortalte han at han maler dem selv. Både Inger og jeg, og andre som fikk anledning til å snakke med ham under oppholdet, brakte stadig IKT, internett og digital kompetanse på banen, og Rheingold er naturligvis en super samtalepartner når det gjelder det emnet. Men han legger altså ikke i særlig stor grad opp til disse samtalene selv. Og han er ikke interessert i å dosere eller belære om emnet.

IMG_0464

Halvdan Haugsbakken, Inger Langseth og Howard Rehingold på tur i Bymarka

I tråd med sin filosofi og sitt virke som lærer, opplever han forelesningssituasjonen som kunstig og ugunstig hvis målet er læring. Både i samtaler i Trondheim siste uke, og i nettkurs og hangouts han holder, inviterer han til dialog. Og mine kolleger Inger og Bodil, som har tatt nettkurs med Howard, rapporterer om klare forventninger om å ta ordet og bidra inn i kurset. Og det er vel overflødig å fortelle at de lærte veldig mye.

IMG_0456

Middag med Rheingold, Ferreira og NTNU-representanter inkl. Smart læring-teamet.

Dagen før NKUL inviterte NTNU til en middag for både Rheingold og Jose Ferreira. Det var genialt å ha begge disse på samme konferanse. De representerer to veldig forskjellige måter å tenke digital læring på, og de to tilnærmingene utfyller hverandre perfekt. Mens Rheingold vektlegger sosial læring, deltakelse og samarbeid, er Ferreiras adaptive læringssystem designet for å gi individuelt tilpasset opplæring til hver enkelt elev. Under en slik middag kommer man ofte litt nærmere personene som skjuler seg bak forretningsfasadene. Det var artig å høre om den høyteknologiske Knewton-sjefens fortid som sauebonde, og (kanskje ikke like overraskende) Howard Rheingolds fortid som utenomjordisk antropolog.

I Smart læring-prosjektet gleder vi oss til å jobbe videre med begges perspektiver på læring, men det er klart at Howard Rheingold er den av de to som tilstreber å bygge digitale ferdigheter (og informasjonsferdigheter, kommunikasjonsferdigheter og samarbeidsferdigheter, som alt blir aspekter av det samme) hos elevene. Og det har vært en ære å få bli bedre kjent med denne legendariske læreren.

Advertisements

One thought on “NKUL med Howard Rheingold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s