Twitter på 1-2-3

Twitter er i utgangspunktet veldig enkelt. Her er de tre tingene du MÅ vite:

1.

Du er redaktør for din egen kolonne, hvor du selv bestemmer hvem som skal få bidra. Du er også den eneste leseren av akkurat din kolonne. Å inkludere noen i din twitterkolonne kalles «å følge» dem. Alt “dine” skribenter bidrar med dukker opp i din kolonne etterhvert som de publiserer det.

2.

Du kan selv velge å være en skribent, en “tvitrer”, og andre kan velge å ha deg i sin kolonne. Da «følger» de deg. Noen skriver en “tweet” et par ganger i uka. Andre twitrer flere ganger om dagen. Finn en frekvens som passer deg, men hvis du vil ha mange følgere bør du skrive regelmessig.

3.

En tweet er begrenset til 140 tegn, inkludert mellomrom. Derfor omtales twitter som en mikroblogg.

That’s it! Så enkelt var twitter da det startet opp i 2006, og jeg tror det er lurt for nye brukere å tenke på det som så enkelt i begynnelsen. Hvis du ikke har en twitterkonto ennå, syns jeg du skal ta en pause i lesingen når du kommer til bildet nedenfor, gå til www.twitter.com og lage deg en konto. Bruk bildet som guide og gjør deg kjent med sida.

Begynn å befolke twitterkolonna di. En god start er å søke fram noen du har felles interesser med (f.eks. meg 🙂 ), og se på hvem de følger eller hvem som følger dem. Det er en god sjanse for at du vil ønske å følge noen av de samme. Trykk Follow for å følge. 🙂

Magnus twitter

 

Twitter – videregående kurs

Du vil raskt se at tweets har flere elementer enn bare ord og setninger:

  • Hashtags for emneord: f.eks. #smartlæring. Hashtags skapes av brukerne og oppstår spontant. Tweets om en debatt på TV, kan således både få hashtag #nrk1, #debatten og flere. Hvis du vil bli sett av andre som følger samme emne, bør du inklude relevante hashtag(er) i din tweet.
  • Meldinger som er «adressert» til en eller flere personer: f.eks. @magnushs. Det dreier seg ofte om svar på noe denne personen har skrevet i en tidligere tweet. I så fall står den gjerne først i tweeten. Men det kan også være noe avsenderen ønsker å si til “alle” men som hun tenker at denne personen kan ha spesiell  interesse av. I det siste tilfellet står den ofte til slutt i tweeten.
  • Bilder og klikkbare nettadresser.

Å følge en hashtag

Det er også mulig å midlertidig bytte ut innholdet i kolonna di, så den fylles opp av noe annet enn tweetstrømmen fra de du følger. Det kan være kortlivede hashtags for ting som skjer akkurat nå, eller hashtags som brukes over tid. Under årets Melodi Grand Prix-finale kunne det f.eks. være morsomt å se alt som ble postet med hashtaggen #mgp2014 samtidig som man fulgte finalen på TV. En mer varig hastag er #spilliskolen for tweets som handler om bruk av dataspill i undervisning.

Å følge ei liste

Twitterlister er en liste med tvitrere som interesserer seg for samme emne. Det er f.eks. laget egne lister med lærere, stortingsrepresentanter og fotballspillere. Hvis du ønsker å følge med på et emneområde, kan det være praktisk å følge en liste i stedet for å bruke lang tid på å identifisere og følge hver enkelt tvitrer som skriver om emnet.

Å bruke et dashboard til å følge flere lister

Mange (f.eks. jeg) synes den enkle kolonna på www.twitter.com er veldig tiltalende. Likevel vil du kanskje ønske å følge flere ulike kolonner samtidig. Det kan du gjøre med en dashboard-tjeneste. Med en sånn tjeneste kan du også opprette kolonner for andre mikroblogg-tjenester, som Facebook, Linkedin, Instagram, osv. Jeg bruker tjenesten Netvibes, til dette men registrerer at den ofte er utelatt fra de nyeste listene over de beste tjenestene. Kanskje jeg er litt akterutseilt på dette feltet?

Uansett, hvis du er helt ny på twitter syns jeg du skal vente litt med å ta i bruk noe “dashboard”. (Tar du mooc’en Smart læring skal vi se nærmere på dashboards om et par uker.) Kos deg heller med kolonna du har på www.twitter.com. Skriv inn en hashtag i søkefeltet når du lurer på hva som skrives om den, eller et brukernavn når du lurer på hva en bestemt bruker har skrevet i det siste. Og jobb ellers med å fininnstille strømmen din ved å følge nye spennende skribenter og “avfølge” de du er lei. Jobber du aktivt med dette 2-3 uker, vil du snart oppleve at twitterstrømmen din blir mer og mer relevant, og etterhvert en effektiv kanal for nye tips og tanker.

Lykke til!

 

Advertisements

4 thoughts on “Twitter på 1-2-3

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s