Samarbeid uten påtvungen tilstedeværelse

I går kveld hørte jeg ham si det igjen. Forhandlingsleder i KS Per Kristian Sundnes gjentok på Aktuelt i går at lærerne må være mer tilstede på skolen fordi de skal samarbeide mer. Nå er det vel ikke alle som tror ham på at dette er eneste årsak til at han vil ha økt tilstedeværelse. Men hvis vi tar ham på ordet, er behovet for samarbeid en temmelig dårlig begrunnelse for et slikt tiltak. Kanskje er det et tegn på lav digital kompetanse i KS?

Er streiken et resultat av at KS ikke vet hva det vil si å samarbeide?

Forslaget framstår som utdatert i en tid hvor virtuelle delings- og samarbeidsarenaer er lett tilgjengelig uansett hvor man befinner seg. Klart det er hyggelig å se hverandre, men mange former for faglig samarbeid er mer effektivt om ikke alle de involverte sitter i samme rom og må hører på hverandres gode og mindre gode assosiasjoner til et tema. Man trenger ikke å være lærer for å ha opplevd å sitte i møter som er altfor lange og lite produktive. En dag full av møter er ofte en dag full av dårlig samvittighet, fordi viktige oppgaver må settes på vent. I tillegg kommer faktorer som er særegne for skoleverket. Stort sett alle lærere deler kontor med flere kolleger. Det er hyggelig og fremmer den uformelle fagpraten, men gjør arbeidsplassen til et dårlig sted for det fokuserte vurderingsarbeidet. Arbeidsrom på skoler er dessuten et dårlig sted for konsentrert arbeid, da lærere ofte opplever en jevn strøm av elever som henvender seg og trenger hjelp. Lærere ønsker å prioritere dette. Det kan de hvis de fokuserte timene med rettebunkene kan være hjemmearbeid. Lærere som har undervist hele formiddagen, sier ofte at de trenger en hvil og litt frisk luft før de går i gang med en kveldsøkt med vurdering. Det er et tegn på faglig ansvarlighet, og kan vanskelig kombineres med tidspunkter for inn- og utstempling pålagt av sjefen.

Er man digitalt kompetent kan man praktisere former for samarbeid på nett, som i mange situasjoner er langt mer effektive enn tradisjonelle samarbeidsmøter. La oss si at et læreteam skal utarbeide årsplanen i et fag. De oppretter et fellesdokument i nettskyen. Én legger opp en struktur med undervisningsøkter, ferier og heldagsprøver. Deretter fyller alle inn sine prioriteringer og visjoner for året. De gjør det samtidig, og prosessen er nesten magisk. Samtidig som jeg bidrar inn med mitt, ser jeg andres innspill dukke opp ord for ord, setning for setning. Hvis jeg får en idé knyttet til det en kollega skriver, fører jeg den inn som et ekstra avsnitt under hennes. Av og til bygger andre videre på mine forslag. Det føles som om dokumentet blir til av seg selv. I kommentarkolonnen til høyre foreslås endringer, kortfattet og klar i argumentasjonen. Den læreren som må i et annet møte mens dette samarbeidet skjer, spiller inn sitt senere. Hvis noen føler ny inspirasjon komme etter Dagsrevyen og en kveldstur, setter de seg til tastaturet da. Dokumentet er tilgjengelig for alle til enhver tid. Lærere er ikke arbeidssky, men lærerjobben krever fokus og konsentrasjon. Det hensynet ivaretas bedre i en asynkron og nettbasert samarbeidsform, enn i et skolebygg fra åtte til fire.

Man trenger altså ikke å være i samme bygning for å samarbeide. Man trenger ikke være i samme land en gang. I sommerferien i fjor satt jeg selv i Thailand og forberedte det kommende skoleåret med kolleger som ferierte i USA og Norge. I de kortere feriene gjennom året, ligger de framtidige undervisningsoppleggene på nett og er i stadig utvikling.

Samskriving på nett er bare ett eksempel på hvordan den digitalt kompetente læreren kan samarbeide uavhengig av hvilke vegger hun er omgitt av. Andre eksempler på samarbeid er når lærere legger presentasjoner og filmede forelesninger på nett så andre elever og lærere kan dra nytte av dem, hvordan lærere deler ideer og reflekterer over egen praksis i blogger og på Twitter, og hvordan lærere hjelper elever etter skoletid i Facebook, som fortsatt er det foretrukne sosiale mediet i alle aldersgrupper. Det foregår mye samarbeid utenfor skoletiden og utenfor skolestua. Denne dynamikken drives ikke av stemplingsur, men det er ikke umulig at den kan stanses av et.

En satsing på bedret samarbeid blant lærere som handler om tvungen tilstedeværelse i skolebygningen, er fullstendig misforstått. Man bør heller sette i gang tiltak for å hjelpe flere lærere inn i den digitale sfæren hvor samarbeid kan skje asynkront og uavhengig av hvor man befinner seg. Universiteter og høyskoler over hele landet tilbyr kurs for å øke den digitale kompetansen. Selv har jeg nylig forlatt skolen etter å ha vært lærer i ti år, og jobber nå med å utvikle kurset Smart læring ved NTNU. Kurset er gratis, nettbasert og skal gå hele høsten. Det finnes flere liknende initiativer ved andre utdanningsinstitusjoner i Norge, og hundrevis på nett for den som behersker engelsk. En tillitsfull måte å hjelpe fram bedre samarbeid blant lærere på, ville være å la gi dem tid til å følge ett av disse, og utfordre dem til å implementere gode digitale samarbeidspraksiser i egne team og fagseksjoner.  

Et møte i «real life» har selvsagt andre kvaliteter enn et møte på nett. Møter mennesker imellom kan (foreløpig) ikke erstattes av digitalt samvær. Men lærere møtes da på jobb fremdeles, som de alltid har gjort. De har timene sine, de møtes i mange faste møter gjennom uka, og de drikker kaffe sammen i pauser (selv om felleslunsjen i «storefri» er rasjonalisert vekk mange steder). Ideen om tilstedeværelse som en forutsetning for samarbeid er i beste fall digitalt inkompetent. I verste fall er den tegn på den mistilliten mange lærere mistenker sin arbeidsgiver for å ha.

Så, Sundnes, gjør som meg og nesten 900 lærere i høst: bruk litt av fritiden din på å lære deg digitalt samarbeid. 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s