Minecraft for lekne lærere

Kjære lærere og andre som er eller bør være opptatt av spill og læring.

De siste par årene har jeg drevet mye med Minecraft i skolen. Jeg savner å spille Minecraft bare for moro skyld. Jeg tror også at lærere som kun kjenner spillet som en skoleting, går glipp av det vesentligste med spillet. Dere gjentar på en måte den gamle tragedien med at man skulle lese dikt og noveller for analysens skyld. Spill må, som litteratur, oppleves på sine egne premisser, for å vise sitt fulle potensial. Det skal vi gjøre nå!

Jeg har en realms-server som jeg har brukt med historieklassen min i vår. Nå er skolen slutt, men serveren er der ennå, og jeg vil gjerne leke med dere! Minecraft Realms er en tjeneste fra Minecraft-produsenten Mojang. Det er en liten server med plass til 10 spillere om gangen, og 10 til i «lobbyen». Jeg syns det hadde vært moro om folk meldte seg på for å spille litt sammen, uten tanke på læringsmål og framdriftsplan. Vi skal bare leke.

For å være med trenger du bare en minecraftkonto. Hvis dere har spilt det på skolen, har de sikkert et klassesett du kan låne en konto fra. Hvis du har en sønn eller datter, kan du bruke deres konto (og kanskje deres ekspertise. Da blir de stolte 🙂 ). Ellers må du kjøpe en på https://minecraft.net/ . Det koster bare 20 euro. Merk: Du trenger ingen erfaring. Vi lærer av hverandre.duun

Jeg har opprettet en Google gruppe for spillet. Be om å få bli med i gruppa. Når du er inne presenterer du deg kort, oppgir minecraftnavnet ditt og be om å få bli med i spillet.

Realmen vår heter Mennesket og Maktene Online. Navnet er inspirert av kollega Bodils
spørrende spillbloggpost
fra forrige uke, som jeg svarte på. Bodil blir nok stolt over at hun nå har bidratt vesentlig til at Olav Duuns litterære univers nå kommer i spillversjon for første gang!

 

Legg igjen en kommentar

