Commodities schommodities

Jeg har akkurat lært hva commodities er: produkter eller tjenester som er standardiserte i den grad at prisen er eneste faktor en kjøper trenger å ta hensyn til når han velger hvor han skal kjøpe det. På et vis gjør dette selve handelen ganske kjedelig. Eksempler er strøm og bensin. Eller et jeg selv baler med om dagen: Det har blitt kaldere i lufta i det siste og Magnus skal fylle kjelleren med bjørkeved. Standarden er 30 cm kubber og et maksverdi på fuktighet. Jeg møter noen hindringer knyttet til informasjon; noen bruker 40-liters sekker mens andre bruker 60-liters. Noen senker prisen gradvis jo mer bestillingen øker mens andre har fastpris. Hos noen er levering inkludert, hos andre er den det ikke. Alt dette kan imidlertid brytes ned i tall og gi en total kostnad, og som rasjonell forbruker finner jeg sånn noenlunde ut av det, og velger forhandleren som er billigst.

I en digital økonomi endres dette i så stor grad at selve commoditybegrepet blir problematisk. Det blir tydelig hvis man skal forsøke å foreslå hvilke varer eller tjenester som ikke er commodities i dag, men som kan komme til å bli det. Jeg tenker f.eks. at mobilabonnementer vil bli commodities. Det har jo allerede begynt å skje gradvis med enkelttjenester som ringetid, sms, mms og datatrafikk. Hva som blir kommodity og hva som blir betalingstjeneste her, må man vel ha mer bransjekunnskap enn meg for å kunne spekulere kvalifisert i, men at telefonmarkedet utvikler seg i denne retningen, ville vel bare være en fortsettelse av en trend vi har sett lenge. Mange tilbyr jo allerede gratis telefoni innenfor en familie/vennekrets eller til alle med abonnement fra samme tilbyder. Etterhvert som det tar av med telefoni over internett (som jo allerede er utbredt og ofte gratis) ser jeg for meg at et selskap vil kunne velge som strategi å la feks. all innenlandstelefoni være helt gratis og uten maksgrense, og satse på inntekt fra sms, datatrafikk, og evt. salg av telefoner. Kanskje vil all mobilbruk bli gratis, forutsatt at man bruker bestemte telefonmerker? Vi er jo på full fart mot en sånn situasjon allerede, og betalingsviljen for dyre og fancy smarttelefoner synes å være langt større enn for abonnementer. Det jeg ikke har gjort her, som jeg kanskje burde ha gjort, er å argumentere for hvorfor jeg ikke anser de ulike teletjenestene for å være commodities allerede. Det er jo likegyldig hvem som tilbyr signalet mitt så lenge det er sterkt og stabilt nok til min bruk. Kort sagt har det å gjøre med at pakkene (bundlene) som settes sammen har så mange variabler at det medfører betydelige transaksjonskostnader å bytte forhandler.

Et annet og mer paradoksalt eksempel på en slags digital commodity er Humble Bundle, som selger dataspillpakker. Dataspill er ikke commodities. Hvert spill har sin handling og historie, og de færreste kjøpere av spill ønsker seg bare «et eller annet spill», for dermed å gå for det billigste. Når Humble Bundle setter sammen sin  pakke, gir de imidlertid en håndfull spill et commodity-preg nettopp ved å samle dem i en «bundle» og selge dem som det. Da er det nok vesentlig at spillene aldri eller ikke på lenge har vært blockbustere i spillmarkedet. Det er nok også viktig for salget at pakka likevel inneholder ett eller flere spill som ikke er helt ukjente, som fungerer som trekkplastre. Like fullt synes jeg det er herlig forvirrende at disse produktene som ikke i utgangspunktet er commodities, selges ved å samles i en bundle, og dermed mister noe av sin identitet og i noen grad kan betraktes som commodities. På den annen side har Humble Bundle blitt såpass kjent og populært blant gamere at man kanskje kan anse det som en form for merkevare som gir merverdi til spillene. Det er vel uansett et eksempel på at dette begrepet er like problematisk som det er interessant i en digital økonomi.

Legg igjen en kommentar

