En kanon om digital kompetanse

Et av mine personlige mål for det kommende skoleåret er å konkretisere hva digital kompetanse bør være i skolen (hva det er eller bør være i det store og hele, tror jeg med fordel kan få forbli litt vagt; det dreier seg jo bl.a. om endringskompetanse, og må dermed ikke selv stivne i noen for snever boks), og hvordan jeg vil jobbe med det i mine fag.

En måte å sirkle det inn på, er å samle en kanon av tekster som bidrar konstruktivt til en sånn avklaring. Den første tittelen jeg vil ta med i en sånn samling, er Douglas Rushkoffs «Program or be programmed». Det ei lita bok med ti kapitler; ti bud for en digital tidsalder. Boka er nærmest en liten essaysamling om hvordan man kan bruke internett og datamaskiner feil, og Rushkoff er så kritisk til mange av digi-trendene at han ikke uten videre lar seg plassere i noen ja-leir (selv om han er der likevel). Det liker jeg. Ellers er det, som mange bøker innen debatt/pamflett-sjangeren, forordet som er aller mest minneverdig. Hovedargumentet gjør han rede for her. Jeg skal lese hans ti bud igjen i sommer, og se om jeg finner klangbunn for noen av disse tankene i den konkrete klasseromsaktiviteten.

Den andre teksten jeg inkluderer i denne eksklusive samlingen, er Andreas Lunds artikkel «Hva skal vi med IKT i skolen?» (Bedre skole nr. 4, 2011). I likhet med Rushkoff om sin bok, mener ikke Lund tittelen som et provoserende eller ironisk innspill. Han mener helt konkret at dette er et spørsmål man må stille seg, og svarer selv at skolen i for stor grad ser på IKT som verktøy som skal effektivisere våre tradisjonelle praksiser. Skolen må ta innover seg at IKT også tilfører kvalitativt nye praksiser, som elever trenger å mestre som deltakere i framtidens samfunns- og arbeidsliv. Og, sist men ikke minst, som lærere må få rom til å utvikle!

Den tredje teksten i min kanon, er foreløpig bare en kandidat. Digital bestefar Howard Rheingold kom tidligere i år med boka Net Smart – how to thrive online. Jeg har bare lest forordet og sett noen omtaler av boka på nett. Det virker som om det i stor grad er en samling av tanker han har balet med (og snakket om) lenge. Likevel er han forbilledlig konkret (som bare amerikanere klarer å være det) i sin omtale av en håndfull kompetanser (han kaller det literacies) og råd om hvordan man skal gå fram for å trene dem (selv om norske omtaler av boka

Saint Douglas Rushkoff

Her er Douglas Rushkoff forrige gang han ble kanonisert (Photo credit: Rev Billy, The Church of Earthalujah & The Stop Sh)

tyder på at metodene bør endres litt før de praktiseres her).

Dermed blir Net Smart sommerlektyre (sammen med Pollestads nye Snorre-oversettelse, men det får bli en annen bloggpost;)) for en lektor som syns sommerferien er akkurat passe lang.

PS. Hvis du har et tips til bok, essay, artikkel, etc., som bør kanoniseres, så kom med det i kommentarfeltet. Jeg er ikke opptatt av å lage en liste over klassikere. Jeg er ute etter tekster som kan bidra konkret og konstruktivt til bygging av digital kompetanse i skolen.

Legg igjen en kommentar

