En strålende idé

Jeg har vært litt kritisk til å bruke Facebook med elever. Jeg har tenkt at det er litt for mange ikke-klassekamerater der, og for mye bling i margene. Men i høst lot jeg meg overtale av TIP-klassen min til å bruke Facebook som kanal. Og det funker kjempebra. Her er en liten kveldsprat jeg hadde med et par av gutta på tirsdag. Amir fikk en idé som ble starten på et lite eksperiment. Amir ga meg lov til å publisere tråden (jeg har ikke spurt de to andre, så jeg anonymiserte i stedet):

 

Så neste onsdag foregår timen på FB. Elevene kan sitte hjemme (eller hvor som helst på nett), eller de kan møte på verkstedet og bruke skolens laptoper hvis de ønsker. Jeg legger ut tekster og videoklipp fra nett som de skal se på og kommentere. Hvis de ikke svarer innen gitte frister, får de fravær. De har godtatt at risikoen for nettproblemer, er deres egen. Jeg gir friminutt og tillater dobesøk som vanlig (forespørsel via fb). Elever som velger å være på skolen (i samme rom som meg) får ikke lov å snakke til meg. All kommunikasjon skjer via Face. Amirs teori er at alle vil jobbe bedre enn i en vanlig norsktime. Jeg gleder meg til å se om det stemmer, og hvis ja, til å høre om de ønsker å gjøre det flere ganger.

11 thoughts on “En strålende idé

  1. Astrid sier:

    Hadde bare mine lærere vært like kule… For meg er TIP «Teater i perspektiv», men regner med at du ikke er lærer i det 😉

  2. Thomas J sier:

    Av og til er bra. Men siden vi snakker om asynkront medium funker det dårlig i lengden uten kroppspråk og tilstedeværelse. Ironi osv er lett å ta feil av. Jeg er også av dennoppfattning at man oftest tar en melding etter sitt eget humør (tolker), iom man ikke har tonefall ogsv.

    Men lykke til. 😉

    • Takk for gode innspill! Jeg regner ikke med at dette blir noen erstatning for tilstedeværelse. Men det blir spennende å teste, og elevene er motivert som aldri før!

    • Ja det aller morsomste med det er jo egentlig at det kom fra en elev! Og da jeg tok det opp i klassen tente de andre også skikkelig på ideen. I en sånn atmosfære er alt mulig.

  3. Bård Andreas Skjeggestad sier:

    Aldri slutt med utforskingen og entusiasmen din Magnus. Du byr på friske pust i fleng. I utgangspunktet har jeg alltid tenkt at elevgruppens størrelse er begrensende for bruk av facebook som undervisningsmedium, men hvis det er noen som klarer å finne gode knep så er det nok deg. Facebook kan være et fantastisk verktøy, tror jeg, ikke fordi facebook i seg selv er så bra, men fordi det er så sterkt forbundet med fritid i hodene til elevene at det kan ta bort det (dessverre) negativt ladede ordet «skole» fra læringen.

    • Halla Siggen. Long time 🙂 Det er jo noen år siden dette lille eksperimentet også. Jeg hadde tenkt å skrive en oppfølgingsgreie i bloggen, men det blei ikke noe av (som det pleier å være med oppfølgings-blogginnlegg). Men norsktimene på face gikk veldig bra. Masse interaksjon hele tida, også fra elever som ellers ikke deltok særlig i klasserommet (det var jo obligatorisk å delta aktivt). En elev likte ikke opplegget og var ikke på face, men det var klart at det var fordi han slet med lesing/skriving. Da kan nok sosiale medier være frustrerende.

Legg igjen en kommentar

